Zarządzanie zespołem pracowników to wielka odpowiedzialność, a jednocześnie spełnienie marzeń wielu osób. Prestiż takiego stanowiska i sowite wynagrodzenie, nie powinny jednak przysłaniać ważniejszych celów, a niewątpliwie są nimi efektywność i skuteczność w swojej pracy. Menadżer zespołu powinien cechować się określonymi kompetencjami, a jego poczynania i decyzje podejmowane powinny być świadomie. Jak zarządzać zespołem, by był on zgrany i skutecznie dążył do celu? O tym już dziś!
Naturalne predyspozycje przywódcze
Nie każdy nadaje się na menadżera, lidera czy przywódcę – osoby na takim stanowisku powinny wykazywać pewien zespół cech, który naturalnie umieszcza ich na tej pozycji, wzbudzając szacunek i chęć współpracy.
Jak zarządzać zespołem w sposób efektywny?
Jeżeli jesteś osobą, która:
- Łatwo nawiązuje kontakty, jest towarzyska i rozmowna,
- Cechuje się asertywnością, z łatwością przekonuje innych do swojego zdania,
- Ma duży poziom empatii, łatwo wczuwa się w położenie innych,
- Potrafi zachęcić kogoś do dowolnego zadania, jest przekonująca,
- Jest zdyscyplinowana, sumienna i systematyczna,
- Cechuje się analitycznym myśleniem i nastawieniem na cel,
z pewnością odnajdziesz się jako lider zespołu lub menadżer.
Zarządzanie pracownikami powinno przychodzić z łatwością, jednak stale być pod kontrolą, a decyzje podejmowane winny być świadomie i zgodnie z określonym planem. Efektywna organizacja pracy natomiast wymaga od lidera konkretnej wizji na przyszłość, i działania prowadzącego do celu. Warto jednak skupić się również na aspekcie postrzegania nas jako menadżera – lider prowadzi swój zespół, sam wykonując określone działanie i wspierając cały zespół, przywódca natomiast będzie wydawał polecenia, pozostawiając zespół sam sobie – sam oceń, która opcja pozostaje lepsza!
1. Postaw na komunikację!
Efektywne zarządzanie pracownikami w dużej mierze opiera się na komunikacji, i to właśnie pierwsza i najważniejsza rzecz, nad którą powinien pracować każdy dobry menadżer. Nie można dopuszczać do sytuacji, w której będą narastały konflikty w zespole, lub pojawi się niezdrowa konkurencja i wzajemne dokuczanie. Zarządzanie pracownikami powinno odbywać się w atmosferze wzajemnej sympatii i szacunku, a wtedy stworzymy im odpowiednie środowisko do pracy, rozwoju i osiągania najlepszych wyników. Istnieje wiele seminariów i szkoleń które pokazują, jak zarządzać ludźmi i jak komunikować się w sposób efektywny, dlatego warto stawiać na ciągłe aktualizowanie swojej wiedzy w tym zakresie. Doświadczenie oczywiście uczy, jak zarządzać ludźmi żeby osiągali jak najlepsze wyniki, ale wiedza i kwalifikacje są równie istotne, i warto zwrócić na nie szczególną uwagę.
2. Nagradzaj za wyniki!
Nic tak nie motywuje do pracy jak widoczne rezultaty i pochwała przełożonego. Dlatego też, z psychologicznego punktu widzenia, zarządzanie pracownikami to nie tylko wydawanie poleceń i objaśnianie planów sprzedażowych, ale również nagradzanie najbardziej zaangażowanych pracowników i pochwały. Najlepiej jest gromadzić swój zespół, i w obecności wszystkich chwalić poszczególnych pracowników za określone działania które podjęli. Mają oni wtedy większą motywację do starania się, a przede wszystkim wyraźnie widzą, że ich ciężka praca naprawdę ma sens i jest doceniana. Jeżeli wciąż szukasz jednoznacznej odpowiedzi na to, jak zarządzać ludźmi, odpowiedź jest prosta – doceniaj ich wysiłki, a będą pracować jeszcze ciężej i sumienniej!
3. Bądź liderem, a nie przywódcą
Pracownicy idą chętnie za osobą, która wierzy w możliwość wykonania jakiejś pracy, jest zmotywowana i inspiruje do działania, sama śmiało sięgając po więcej. Organizacja pracy w ten sposób pozwala na zdobycie zaufania swoich pracowników, co przynosi ogromne korzyści dla efektywności całego zespołu. Ludzie będą postrzegać Cię jako dobrego współpracownika, na którym mogą polegać, i który zawsze wierzy w ich skuteczność. Jak mówi popularne powiedzenie, lider zawsze krzyczy „za mną!”, przywódca natomiast „na przód!”. Bez względu zatem na to, w jakiej branży spełniasz się jako menadżer lub osoba koordynująca zespół, jeżeli zastosujesz powyższe porady, na pewno odniesiesz sukces we współpracy!
O autorze:
Aleksandra Karcz – pisarka,
autorka licznych publikacji i artykułów lifestyle.
Absolwentka Akademii Ekonomiczno Humanistycznej w Warszawie.
Źródło:
- Menedżer kontra Lider czyli o świadomym rozwoju zawodowym, Grzegorz Filipowicz, wyd. Infor PL S.A., 2018 r.
Potrzebowałem właśnie takich informacji! Dzięki 🙂