Coraz szybszy tryb życia i ogrom obowiązków sprawia, że ludzie nie mają już czasu na codzienne czynności, takie jak choćby gotowanie czy sprzątanie. W związku z tym, popularność firm sprzątających zdecydowanie rośnie, szczególnie w większych miastach Polski. Założenie własnej firmy sprzątającej to dobry pomysł na biznes, bo klientów nie zabraknie z pewnością ani w sektorze prywatnym, ani zawodowym – zarówno pojedyncze osoby jak i całe firmy zatrudniają takie firmy. Jak założyć firmę sprzątającą krok po kroku, i na jakie kwestie trzeba zwrócić szczególną uwagę?
Wymogi formalne i forma prawna dla firmy sprzątającej
Dużym plusem, z którym spotykają się już na starcie osoby chcące rozpocząć własną firmę sprzątającą, jest fakt, że nie potrzebują one żadnych specjalnych kwalifikacji ani certyfikatów uprawniających do działania w tym sektorze rynku. Dzięki temu praktycznie każdy może prowadzić działalność świadczącą szeroko rozumiane usługi sprzątające i porządkowe.
Pierwszym i podstawowym krokiem jest określenie formy prawnej swojej działalności, a do wyboru mamy:
- jednoosobową działalność gospodarczą,
- spółkę cywilną,
- spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,
- spółkę jawną.
Po wybraniu najkorzystniejszej formy działalności, należy ją zarejestrować poprzez formularz CEIDG-1, a ten złożyć można zarówno osobiście jak i elektronicznie, używając profilu zaufanego i zatwierdzonego podpisu elektronicznego. Konieczne jest również zawnioskowanie do rejestru KRS o wpisanie na listę działalności gospodarczych. Jeżeli chodzi natomiast o formę opodatkowania, dla firm sprzątających, bardzo korzystnym rozwiązaniem pozostaje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że podatek będzie rozliczany od przychodu, a koszty nie są w ogóle brane pod uwagę. Taka forma opodatkowania wyklucza jednak ulgi podatkowe i wspólne rozliczenie.
Odpowiednie wyposażenie i przygotowanie
Bez względu na to, czy nasza firma na początku swojej działalności będzie jedynie jednoosobowa, czy też już na starcie zatrudnimy pracowników, konieczne jest zgromadzenie odpowiedniego sprzętu oraz środków chemicznych wykorzystywanych podczas wykonywania usługi.
Jaki sprzęt dla firm sprzątających pozostaje niezbędny?
Konieczne jest nabycie zarówno wielorazowych ubrań roboczych, środków dezynfekujących, jak i najróżniejszych akcesoriów przydatnych podczas sprzątania. Sprzęty przeznaczone do sprzątania to podstawowa kwestia każdej firmy sprzątającej, i dobrze jest, by były one wytrzymałe na zużycie i dobrej jakości. Warto również zwrócić uwagę, nie tylko na ilość tych produktów, ale przede wszystkim ich jakość – na rynku istnieje mnóstwo firm zaopatrzeniowych, które oferują dobry sprzęt zarówno manualny jak i elektroniczny, który znacznie usprawni i ułatwi proces porządkowy podczas usługi.
Efektywne zarządzanie i marketing
Jak w każdej działalności, odpowiednio prowadzony marketing i reklama usług jest niezwykle istotna dla utrzymania się firmy na rynku i zyskania renomy. Nawet najwyższej jakości usługi i odpowiednia kadra pracownicza nie będą miały szans zaistnieć, jeżeli pracodawca odpowiednio nie zarządzi firmą i nie zareklamuje usług, przyciągając zainteresowanie potencjalnych kontrahentów. Firma sprzątająca ma dość określony i ograniczony zakres obowiązków, dlatego też reklama powinna być dość intensywna.
Dodatkowo najchętniej podejmowaną współpracą przez kontrahentów jest forma długotrwała, która daje stały przychód firmom sprzątającym na przestrzeni dłuższego czasu. I to właśnie takie zlecenia są obecnie najbardziej pożądane przez przedsiębiorców w tym sektorze – duże korporacje, ośrodki zdrowia, urzędy administracyjne (zlecenia dla firm sprzątających w tym przypadku są ogłaszane zwykle w formie przetargów), a także domy osób zamożnych i nie mających czasu na regularne sprzątanie we własnym zakresie.
Czy to się opłaca?
Odpowiednio zarządzania firma sprzątająca może przynieść naprawdę duży zysk, jeżeli świadczyć ona będzie usługi na najwyższym poziomie, a kadra pracownicza będzie zmotywowana i efektywnie wykonywać będzie swoje obowiązki. Niemniej jednak, pozostaje to sektor dość mocno obciążony konkurencją, więc kluczowe pozostaje odpowiednie trafienie w lukę rynku, by znaleźć stałych klientów i oczekiwany przychód.
O autorze:
Aleksandra Karcz – pisarka,
autorka licznych artykułów lifestyle.
Absolwentka Akademii Ekonomiczno Humanistycznej w Warszawie.
Źródło:
- Działalność gospodarcza. Nowe zasady prowadzenia, Opracowanie – zespół Kancelarii Chałas i Wspólnicy, wyd. Infor Biznes Sp. z o.o., 2019.
To nie jest prosta sprawa, ale warto próbować 😀